Prawie każde miasto było w średniowieczu
opasane murami obronnymi i można było się do nich dostać tylko przez
ufortyfikowane bramy, które można było w każdej chwili zamykać. Wraz z upływem
czasu i pojawianiem się coraz nowocześniejszych pojazdów niewielkie przejazdy
pod budynkami bramnymi przestały spełniać swoją rolę więc zaczęto je omijać lub
wyburzać. Czasami gdy w wyniku rozwoju miasta przelazły przez mury bramy
znalazły się wewnątrz miast, a nie na obrzeżach. Niektóre więc zostały
całkowicie wyburzone, a te które nie przeszkadzały w komunikacji miejskiej
zostały zagospodarowane na inne cele.
Wysoka Brama w Lidzbarku
Warmińskim obecnie stoi w środku miasta.
W Pasłęku cała starówka
znajduje się na wzgórzu, więc zachowały się prawie całe mury i obydwie bramy –
Kamienna
i Młyńska.
Brama Lubawska w Nowym
Mieście Lubawskim.
Brama Targowa w Elblągu.
Brama Kwidzyńska w Prabutach.
Brama Grudziądzka w Chełmnie.
W Toruniu zachowały się w
całości mury miejskie wzdłuż Wisły – Brama Klasztorna
i Mostowa
Brama Wodna w Grudziądzu
Brama Człuchowska w
Chojnicach
Brama Wysoka w Darłowie.
Słupsk – Brama Nowa
i Młyńska
Brama Kamienna Świdwinie.
Stargard – Brama Pyrzycka
Wałowa
i Młyńska
Brama Choszczeńska w Reczu
Brama Krakowska we Wieluniu
została przekształcona w ratusz.
Brama Krakowska w Namysłowie.
1 komentarz:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Brama_Odrza%C5%84ska_w_Brzegu
Prześlij komentarz