środa, 27 grudnia 2017

Bramy miejskie

Prawie każde miasto było w średniowieczu opasane murami obronnymi i można było się do nich dostać tylko przez ufortyfikowane bramy, które można było w każdej chwili zamykać. Wraz z upływem czasu i pojawianiem się coraz nowocześniejszych pojazdów niewielkie przejazdy pod budynkami bramnymi przestały spełniać swoją rolę więc zaczęto je omijać lub wyburzać. Czasami gdy w wyniku rozwoju miasta przelazły przez mury bramy znalazły się wewnątrz miast, a nie na obrzeżach. Niektóre więc zostały całkowicie wyburzone, a te które nie przeszkadzały w komunikacji miejskiej zostały zagospodarowane na inne cele.
Wysoka Brama w Lidzbarku Warmińskim obecnie stoi w środku miasta.



W Pasłęku cała starówka znajduje się na wzgórzu, więc zachowały się prawie całe mury i obydwie bramy – Kamienna




i Młyńska.



Brama Lubawska w Nowym Mieście Lubawskim.



Brama Targowa w Elblągu.


Brama Kwidzyńska w Prabutach.




Brama Grudziądzka w Chełmnie.



W Toruniu zachowały się w całości mury miejskie wzdłuż Wisły – Brama Klasztorna



i Mostowa



Brama Wodna w Grudziądzu



Brama Człuchowska w Chojnicach



Brama Wysoka w Darłowie.


Słupsk – Brama Nowa


i Młyńska


Brama Kamienna Świdwinie.



Stargard – Brama Pyrzycka



Wałowa


i Młyńska


Brama Choszczeńska w Reczu


Brama Krakowska we Wieluniu została przekształcona w ratusz.


Brama Krakowska w Namysłowie.



Brama Polska w Łagowie koło Zielonej Góry





Brama Wodna w Bystrzycy Kłodzkiej




1 komentarz:

Anonimowy pisze...

https://pl.wikipedia.org/wiki/Brama_Odrza%C5%84ska_w_Brzegu